Ontwikkeling als docent

Het onderdeel ontwikkeling als docent omvat een beschrijving van leermomenten in mijn ontwikkeling als docent, welke samen met mijn visie op het docentschap geleid hebben tot persoonlijke leerwensen. In het eerste gedeelte zijn deze leerwensen beschreven. Het tweede gedeelte beschrijft concrete leermomenten die bij hebben gedragen aan de ontwikkeling van een competentie of bijgedragen hebben aan een leervraag.

Afbeelding 1. Netwerk van ontwikkeling
Bij de start van de opleiding en mijn baan als docent verpleegkunde bij de Hogeschool van Amsterdam functioneerde ik als verpleegkundige. Ik gaf les vanuit gevoel en op basis van ervaringen in hoe ik zelf als verpleegkundige opgeleid was. In mijn professionele carriere staat verpleegkunde als middelpunt, ik had basiskennis van Evidence Based Practice (EBP), opleiden en zorg. De verbinding tussen drie pijlers, onderzoek, opleiden en zorg was prima en ik functioneerde goed als verpleegkundige. Ik zie dit als een klein netwerk zoals te zien is aan de linker kant in afbeelding 1. Nadat ik startte met de opleiding tot docent verpleegkunde deed ik veel aanvullende kennis op het gebied van EBP, namelijk het uitvoeren van zorginhoudelijk onderzoek op, waardoor mijn kennisbasis vergroot werd, mijn verbinding breidde uit. Daarnaast volgde ik onderwijs over didactiek en begeleiding van studenten, waardoor ook op dit punt mijn verbindingen uitbreidden. Binnen het derde punt, zorg ontwikkelde ik door het uitvoeren van onderzoek en het verzorgen van onderwijs over zorginhoudelijke onderwerpen. Na voltooing van het eerste studiejaar van de opleiding tot docent HGZO zie ik de verbinding tussen de drie pijlers als het middelste netwerk in afbeelding 1. Nu ik in het tweede jaar van mijn opleiding tot docent HGZO ben, beginnen de verbindingen tussen onderzoek, opleiden en zorg sterker te worden, waardoor ik in de toekomst een netwerk van kennis heb van alle drie de pijlers waardoor ik in de basis als verpleegkundige, maar daarnaast als docent binnen een geintegreerd netwerk kan functioneren. Ik hoop dit netwerk te kunnen blijven uitbreiden en tot een nog completer netwerk te kunnen komen dan in het rechter netwerk van afbeelding 1.
De groei die ik doormaak wordt versterkt door het onderwijs dat ik volg en de reflecties die ik schrijf. Het reflecteren op mijn eigen handelen is een belangrijke beïnvloeder op de ontwikkeling op de drie pijlers onderzoek, onderwijs en zorg. Door bewuste reflectie zet ik ervaringen om in concrete leermomenten, waardoor ik mijn specifieke gedachten en gedragingen als beroepsbeoefenaar kan ontwikkelen. Deze concrete leermomenten zijn beschreven onder het kopje leermomenten, waarin ook verwezen wordt naar specifieke reflectieverslagen en aanvullende geschreven documenten die aan mijn ontwikkeling tot docent bijdragen.
Voortvloeiend uit mijn visie op docentschap en concrete leermomenten vloeiden verschillende leerwensen voort, waar ik tijdens het volgen van deze opleiding aan werk. De beschrijving van deze leerwensen en actiepunten waarmee ik deze leerwensen denk te kunnen behalen zijn te lezen in het kopje ambities, leerwensen en actieplannen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb