Onderwijskundige ervaring

In het onderdeel onderwijskundige staat beschreven welke ervaring ik opgedaan heb in de periode van september 2018 tot heden. De perioden zijn verdeeld over studiejaren. De ervaringen zullen in de loop van de jaren aangevuld worden met nieuwe ervaring.

 

Studiejaar 2018-2019

Blok 1: 03-09-2018 t/m 11-11-2018

  • Het vak klinisch redeneren voor eerste jaars verpleegkunde studenten.
    Klinisch redeneren is een proces waarin de verpleegkundige voortdurend informatie verzamelt en analyseert, en op basis daarvan beslissingen neemt over de zorg aan de patiënt. De gebruikte methode van Dobber, Harmsen & Iersel (2016) werd als basis gebruikt voor de lessenreeks. 8 maal 100 minuten werkcollege voor een groep van 32 studenten
  • Het vak Verpleegtechnische vaardigheden voor eerste jaars verpleegkunde studenten

    Het aanleren psychomotorische vaardigheden met betrekking tot de de basiszorg voor verpleegkundigen. Onder andere transfertechnieken en lichaamshouding, het meten van de vitale functies zoals bloeddruk, polsslag, ademhaling en temperatuur en hygiënisch handelen. 10 maal 100 minuten vaardigheidstraining voor drie groepen van 16 studenten

  • Studentbegeleiding/mentorschap voor eerste jaars verpleegkunde studenten.
    Het ondersteunen van eerste jaars verpleegkunde studenten tijdens het eerste jaar van hun opleiding door middel van individuele coach- en voortgangsgesprekken.  1 maal 150 minuten kennismakingsbijeenkomst, 16 maal individueel coachingsgesprek van 15 minuten.

Blok 2: 12-11-2018 t/m 03-02-2019

  • Het vak klinisch redeneren voor eerste jaars verpleegkunde studenten.
    Klinisch redeneren is een proces waarin de verpleegkundige voortdurend informatie verzamelt en analyseert, en op basis daarvan beslissingen neemt over de zorg aan de patiënt. De gebruikte methode van Dobber, Harmsen & Iersel (2016) werd als basis gebruikt voor de lessenreeks. 8 maal 50 minuten werkcollege voor twee groepen van 16 studenten
  • Het vak Verpleegtechnische vaardigheden voor eerste jaars verpleegkunde studenten

    Het aanleren psychomotorische vaardigheden met betrekking tot de de basiszorg voor verpleegkundigen. Onder andere uitscheiding, wondzorg, en de ABCDE-methode. 10 maal 100 minuten vaardigheidstraining voor twee groepen van 16 studenten

  • Studentbegeleiding/mentorschap voor eerste jaars verpleegkunde studenten.
    Het ondersteunen van eerste jaars verpleegkunde studenten tijdens het eerste jaar van hun opleiding door middel van individuele coach- en voortgangsgesprekken. 16 maal individueel coachingsgesprek van 15 minuten
  • Stagebegeleiding en beoordeling voor tweedejaars verpleegkunde studenten.
    Het ondersteunen van leeractiviteiten tijdens stage, begeleiding bieden bij het bespreken en delen van ervaringen tijdens stage, tussenbeoordelingsgesprekken voorzitten en het beoordelen van alle stageopdrachten, geschreven door studenten.
    8 maal 100 minuten LeerOndersteuningStage lessen aan een groep van 16 studenten.
  • Ontwikkelen van herkansingstoets vak klinisch redeneren voor eerstejaars verpleegkunde studenten.
    Het ontwikkelen van een herkansingstoets met open vragen voor het vak klinisch redeneren, gezamenlijk met een collega-docent.

Blok 3: 04-02 2019 t/m 14-04-2019

  • Het vak Verpleegtechnische vaardigheden voor eerste jaars verpleegkunde studenten

    Het aanleren psychomotorische vaardigheden met betrekking tot de de basiszorg voor verpleegkundigen. Onder andere medicatie toediening, subcutaan- en intramusculair injecteren en infusie. 10 maal 100 minuten vaardigheidstraining voor twee groepen van 16 studenten.

  • Het vak Verpleegtechnische vaardigheden voor tweedejaars verpleegkunde studenten

    Het aanleren psychomotorische vaardigheden met betrekking tot de de voorbehouden en risicovolle handelingen voor verpleegkundigen. Onder andere medicatie toediening, perifeer veneuze katheter plaatsing, inbrengen van een trans-uretherale katheter. 10 maal 100 minuten vaardigheidstraining voor een groep van 16 studenten.

  • Studentbegeleiding/mentorschap voor eerste jaars verpleegkunde studenten.
    Het ondersteunen van eerste jaars verpleegkunde studenten tijdens het eerste jaar van hun opleiding door middel van individuele coach- en voortgangsgesprekken. 16 maal individueel coachingsgesprek van 15 minuten
  • Stagebegeleiding en beoordeling voor eerstejaars verpleegkunde studenten.
    Het ondersteunen van leeractiviteiten tijdens stage, begeleiding bieden bij het bespreken en delen van ervaringen tijdens stage, tussenbeoordelingsgesprekken voorzitten en het beoordelen van alle stageopdrachten, geschreven door studenten. 10
    maal 100 minuten LeerOndersteuningStage lessen aan een groep van 16 studenten.
  • Ziekenhuis hygiëne voor docenten fysiotherapie.
    Theoretische kennis en psychomotorische vaardigheden met betrekking tot ziekenhuishygiëne aanleren aan docenten fysiotherapie van de European School of Physiotherapy. Eenmalige les, 12 docenten.
  • Het ontwikkelen van toets verpleegtechnische vaardigheden voor tweedejaars verpleegkunde studenten.
    Het ontwikkelen van een multiple-choice, gecombineerd met open vragen toets voor tweedejaars verpleegkunde studenten, gezamenlijk met twee collega-docenten.

Blok 4: 15-04-2019 t/m 07-07-2019

  • Het vak Verpleegtechnische vaardigheden voor eerste jaars verpleegkunde studenten

    Het aanleren psychomotorische vaardigheden met betrekking tot de de basiszorg voor verpleegkundigen. Onder andere medicatie toediening, subcutaan- en intramusculair injecteren en infusie. 10 maal 100 minuten vaardigheidstraining voor twee groepen van 16 studenten.

  • Studentbegeleiding/mentorschap voor eerste jaars verpleegkunde studenten.
    Het ondersteunen van eerste jaars verpleegkunde studenten tijdens het eerste jaar van hun opleiding door middel van individuele coach- en voortgangsgesprekken. 16 maal individueel coachingsgesprek van 15 minuten.
  • Stagebegeleiding en beoordeling voor eerstejaars verpleegkunde studenten.
    Het ondersteunen van leeractiviteiten tijdens stage, begeleiding bieden bij het bespreken en delen van ervaringen tijdens stage, tussenbeoordelingsgesprekken voorzitten en het beoordelen van alle stageopdrachten, geschreven door studenten. 10
    maal 100 minuten LeerOndersteuningStage lessen aan een groep van 16 studenten.

Studiejaar 2019-2020

Zomervakantie: 

  • Een kortdurende missie met de organisatie PUM (Programma Uitzending Managers) naar een kleine thuiszorgorganisatie in Addis Ababa. Hier gaf ik les en werkbegeleiding aan net afgestudeerde verpleegkunde studenten voordat zij zelfstandig aan het werk konden gaan in de thuiszorg. Ik schreef een protocollenboek voor de handelingen en gaf advies over de manier van opbouwen van een interne opleiding voor nieuwe medewerkers. Een langdurige samenwerking met de thuiszorgorganisatie is besproken waarbij ik actief zal blijven bij de organisatie. 

Blok 1:

  • Het vak klinisch redeneren voor eerste jaars verpleegkunde studenten.
    Klinisch redeneren is een proces waarin de verpleegkundige voortdurend informatie verzamelt en analyseert, en op basis daarvan beslissingen neemt over de zorg aan de patiënt. De gebruikte methode van Dobber, Harmsen & Iersel (2016) werd als basis gebruikt voor de lessenreeks. 8 maal 100 minuten werkcollege voor een groep van 32 studenten
  • Het vak Verpleegtechnische vaardigheden voor eerste jaars verpleegkunde studenten

    Het aanleren psychomotorische vaardigheden met betrekking tot de de basiszorg voor verpleegkundigen. Onder andere transfertechnieken en lichaamshouding, het meten van de vitale functies zoals bloeddruk, polsslag, ademhaling en temperatuur en hygiënisch handelen. 10 maal 100 minuten vaardigheidstraining voor twee groepen van 16 studenten

  • Studentbegeleiding/mentorschap voor eerste jaars verpleegkunde studenten.
    Het ondersteunen van eerste jaars verpleegkunde studenten tijdens het eerste jaar van hun opleiding door middel van individuele coach- en voortgangsgesprekken.  2 maal 150 minuten kennismakingsbijeenkomst, 32 maal individueel coachingsgesprek van 15 minuten.
  • Vaste stagedocent nieuw opgezette leerwerkplaats afdeling traumachirurgie, Spaarne Gasthuis, Haarlem
    Vast aanspreekpunt in de samenwerking bij de opzet van de leerwerkplaats. Beoordelen en coachen van 12 studenten van jaar 1 tot in de afstudeerfase van de opleiding verpleegkunde. 
  • Ontwikkelen toets theorie van verpleegtechnische vaardigheden. 
    Ontwikkelen en beoordelen van meerkeuze vragen voor theorietoets. Ontwikkelen van toets geschikt voor digitale toetsing met behulp van het programma TestVision. 

 

 

Literatuur:

Dobber J, Harmsen J, Van Iersel M. Klinisch redeneren en evidence-based practice: weloverwogen besluitvorming door verpleegkundigen. Houten: BSL; 2016.

Maak jouw eigen website met JouwWeb