Ontwikkeling onderwijs en gezondheidszorg
Beoordelingscriteria:
1. De dio beschrijft hoe hij op een efficiënte manier ontwikkelingen in het onderwijs bijhoudt
2. De dio geeft een onderbouwde mening over minimaal 3 actuele ontwikkelingen in het onderwijs
3. De dio beschrijft hoe hij op een efficiënte manier ontwikkelingen in de zorg bijhoudt
4. De dio geeft een onderbouwde mening over minimaal 3 actuele ontwikkelingen in de zorg
Dit onderdeel bestaat uit twee delen, het eerste deel is een beschrijving van de manier van bijhouden van ontwikkelingen in het onderwijs, waarbij een persoonlijke visie met onderbouwing is gegeven op recente ontwikkelingen in het HGZO. Het tweede onderdeel is een beschrijving van de manier van bijhouden van ontwikkelingen in de gezondheidszorg, waarbij een persoonlijke visie met onderbouwing is gegeven op recente ontwikkelingen in de gezondheidszorg.
1. Ontwikkeling onderwijs
Als docent is het van belang op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in het onderwijs. Door als docent te handelen op basis van de nieuwste ontwikkelingen en evidence op onderwijskundig gebied, kun je studenten onderwijs bieden waar zij in uitgedaagd blijven en op een zo efficiënt mogelijke manier zoveel mogelijk kennis kunnen opnemen. Momenteel ben ik in opleiding tot docent HGZO aan de Vrije Universiteit, een plaats waar ik door middel van colleges en werkcolleges en het lezen van wetenschappelijke onderwijskundige literatuur op de hoogte wordt gebracht van ontwikkelingen in het onderwijs. Daarnaast volg ik binnen mijn werkplek, de Hogeschool van Amsterdam, verschillende cursussen, journalclubs en bijeenkomsten op onderwijskundig gebied om mijn kennis op onderwijskundig gebied op pijl te houden en heb een (actieve) inbreng tijdens intervisiebijeenkomsten in teamverband op de HvA.
Ik ben aangemeld voor de nieuwsbrief van (podcasts van) Nuffic om actuele informatie over internationalisering in het hoger onderwijs te krijgen en de nieuwsbrief van de inspectie van onderwijs om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen.
Cursussen:
Reeds gevolgd:
- Introductie didactiek voor nieuwe docenten. Onderwerpen o.a. constructive alignement, model voor diadactische analyse, docentrollen, activerende werkvormen, klassenmanagement, inclusief intervisie bijeenkomst. Op 17-09-2018, 11-10-2018 en 6-12-2018
Opbrengst: - Opfriscursus Klinisch Redeneren voor docenten. Op 10 september 2019
-
Cursus EBP voor docenten: PICO en systematisch zoeken, RCT en Systematic review, op 10 september 2019
- Workshop didactische principes. Op 8 oktober 2019
Gepland:
- Workshop Digitale toetsing. Op 7 november 2019
- Gevorderde cursus Klinisch Redeneren voor docenten. Op 12 november 2019
- Gevorderde cursus EBP voor docenten. Op 12 november 2019
- Workshop Psychometrie: analyseren van multiple choice toetsen. Op 12 november 2019
Journalclubs:
Reeds bezocht
- Margriet van Iersel - Beeldvorming van HBO-V studenten over wijkverpleegkunde en ouderenzorg, 25 september 2019
- Mariska Min - Leren leren (metacognitie) en misverstanden in het onderwijs (Neuromythes), 12 februari 2019
Bijeenkomsten/workshops:
Reeds bezocht:
- Workshop 'geven van feedback' (onderdeel van teamdag HvA verpleegkunde) op 6-11-2018
- Workshop 'beoordelen van eindscriptie' (onderdeel van teamdag HvA verpleegkunde) op 6-11-2018
- Workshop 'Visie' (onderdeel van teamdag HvA verpleegkunde) op 6-11-2018
- Bijscholing 'Praktijktoetsen' (verpleegtechnische vaardigheden) op 6-12-2018
- Bijeenkomst accreditatie NVAO, gezamenlijke beoordeling standaard 1 en 4 op 4-12-2018
- Samen Opleiden Stage SOS, 19 maart 2019
Congressen:
Reeds bezocht:
- HGZO congres. Verbeelding - Beelden en Vergezichten in het onderwijs. Op 21 en 22 maart in Lunteren.
- Lezing: Mark Mieras, wetenschapsjournalist - 'de spelende professional'
- Lezing: Marian Adriaanse, lector van het lectoraat Innovatie in de Care - 'technology in every day life'
- Workshop: Rebecca Stulper en Steven Leiding, 'Amuse me or loose me' (hoe studenten in hun leerproces te motiveren en uitdagen)
- Workshop: Jannemiek Sonneveld en Jesca van Petegem, Oogzorgopleidingen Optometrie & Orthoptie, 'Future proof visie op stage: duurzame samenwerking met het werkveld'
- Workshop: Maurice Crijns, Braininnovation, 'creatief denken
- Workshop: Sione Twilt en Marian den Daas-Kooimand, Instituut voor Gezondheidszorg, opleidingen Fysiotherapie en Logopedie, 'een superdivers toekomstbeeld'
- Workshop: Martin Beld, Foxus XL, 'Stress de Baas'
MarnLeLVerbeelding - beelden en vergezichten in het zorgonderwijsVerbeelding - beelden en vergezichten in het zorgonderwijsVerbeelding - beelden en vergezichten in het zorgonderwi
- Hogeschool van Amsterdam Onderwijsconferentie, 'Samenwerken als challenge' op 11 april 2019
Onderbouwde mening over ontwikkelingen binnen het onderwijs
1. Internationalisering in het onderwijs
Mijn persoonlijke visie op internationalisering in het onderwijs is gebaseerd op persoonlijke ervaringen met internationalisering en op publicaties over de internationalisering van het het bachelor en master onderwijs. De onderwijsraad formuleerde in 2016 een ambitie over internationalisering in alle lagen van het onderwijs, zij vindt dat jongeren bij het verlaten van het onderwijs moeten beschikken over over een oriëntatie, kennis en vaardigheden waarmee zij kunnen communiceren en samenwerken in internationale contexten en kunnen reflecteren op internationale vraagstukken (Messelink, Steehouder & Huberts, 2018).
Persoonlijk bekijk ik internationalisering in het onderwijs met grote interesse. Mijns inziens is internationalisering een steeds belangrijker onderdeel van het onderwijs met name voor verpleegkundigen is internationale oriëntatie van groeiend belang en in de toekomst niet meer weg te denken. Door verschillende vormen van internationalisering in het (verpleegkundig) onderwijs worden studenten gestimuleerd zich te ontwikkelen in specifieke softskills zoals het werken in internationale teams en om gaan met verschillende perspectieven, hardskills zoals het leren hoe een beroep wordt beoefend in andere landen, en een internationale oriëntatie op bijvoorbeeld internationale ontwikkelingen binnen het vakgebied (Messelink, Steehouder, & Huberts, 2018). Het ontwikkelen van bovenstaande vaardigheden zijn relevant zijn voor maatschappelijke en professionele posities van verpleegkundigen in de toekomst. Voldoende internationalisering draagt bij aan de ontwikkeling van wereldburgerschap waarbij de student betrokkenheid ontwikkelt bij de samenleving op lokaal, nationaal en mondiaal niveau. Internationalisering zou in het toekomstig curriculum een grotere en breder gedragen rol kunnen krijgen door het integreren van grensoverschrijdende vraagstukken en het versterken van interculturele vaardigheden (Vereniging Hogescholen, 2018). Internationalisering is een ontwikkeling welke in verschillende gebieden binnen het onderwijs (basis-, voortgezet-, mbo-, hbo- en universitair onderwijs) een actueel speerpunt is. Mijns inziens kan internationalisering in het verpleegkunde onderwijs nog grotere aandacht gebruiken dan dat het momenteel ontvangt. Ik denk namelijk dat studenten door gebrek aan interculturele ervaringen niet zelfstandig geneigd zijn tot het verdiepen in internationaliseringsvraagstukken, terwijl deze ervaringen juist zo waardevol zijn voor het verpleegkundig beroep.
Literatuur:
Messelink, A., Steehouder, L. & Huberts, D. Internationalisering in beeld 2018 (2018) Nuffic, Den Haag
Vereniging Hogescholen. Internationaliseringsagenda Hoger Onderwijs (2018) VNSU, Den Haag
2. Learner-centered education
Sinds enkele decennia is het onderwijs zich aan het ontwikkelen van docent gecentreerd onderwijs naar learner-centered onderwijs principe (Blumberg, 2009). Uit onderzoek blijkt namelijk dat als de focus van onderwijs gelegd wordt op het leren van de student, afgestudeerde studenten beter zijn voorbereidt op het toekomstig werkveld dan bij traditionele methoden (Maitlin, 2002; Sternberg & Grigorenko, 2002). Hierbij is het onder andere belangrijk om als docent te focussen op wat de student leert, hoe deze leert en hoe het leren gebruikt kan worden (Weimer, 2002). Deze strategie stimuleert studenten tot actief leergedrag.
Ondanks dat verschillende onderzoeken de effectiviteit van learner-centered onderzoek bewijzen, lijken veel docenten, waaronder ikzelf als beginnend docent, toch terug te vallen op het bekendere docent gecentreerd onderwijs. Redenen die hiervoor benoemd worden is dat wanneer te veel aan studenten overgelaten wordt, de student lui lijkt te worden en daardoor minder voorwaardelijke kennis tot zich neemt. Echter blijkt ook uit onderzoek dat docenten een positieve associatie hebben bij situaties en ervaringen waarbij zij in het middelpunt van het leerproces stonden door middel van interactie en reflectie (Ciampolini, Milistetd, Rynne, Zeilmann, Brasil & Vieira do Nascimento, 2019).
Naar mijn mening zouden docenten in het hoger onderwijs nog meer ondersteund en gestimuleerd moeten worden in het uitbreiden van hun kennis van learner-centered onderwijs (volgens principes van het learner-centered onderwijs).
Literatuur:
Blumberg, P. (2009). Developing learner-centered teaching: A practical guide for faculty. San Francisco, CA: Jossey-Bass
Ciampolini, V., Milistetd, M., Rynne, S., Zeilmann, V., & Vieira do Nascimento, M. Research review on coaches' perceptions regarding the teaching strategies experienced in coach education programs (2019) Sage.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). The theory of successful intelligence as a basis for instruction and assessment in higher education. Journal of Effective Teaching in Higher Education, vol. 1, no. 1
Weimer, M. (2002). Learner-Centred Teaching: Five Key Changes to Practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass
3. Serious gaming in het onderwijs
Game based leren heeft een positief effect op de motivatie van studenten bij het onderwijs (Wiggins, 2016), bevordert de opname van kennis (Connolly, Boyle, MacArthur, Hainey & Boyle, 2012), verhoogd het zelfvertrouwen en verhoogd de prestaties van studenten (Subhash & Cudney, 2018). Gezien er veel en hoog niveau van bewijslast is voor het gebruik van game-based learning denk ik dat het hoger onderwijs in Nederland, zich meer kan richten op het ontwikkelen van onderwijs met gebruikmaking van game-based learning. Game based leren zou als basis genomen moeten worden bij het ontwikkelen van competenties in het verpleegkundig onderwijs en minder als tool om één specifieke vaardigheid aan te leren. Zo zou het gebruik van serious gaming voor cognitieve vaardigheden als klinisch redeneren de motivatie van studenten flink kunnen verhogen.
Literatuur:
Connolly, T., Boyle, E.. MacArthur, E., Hainey, T. & Boyle, J. A systematic literature review of empirical evidence on computer games and serious games. (2012) Computers & Education, 59.661-687
Subhash, S. & Cudney, E. (2018) Gamified learning in higher education: A systematic review of the literature,
Computers in Human Behavior. 87, 192-206
2. Ontwikkelingen gezondheidszorg
Ontwikkelingen in de gezondheidszorg volgen elkaar in rap tempo op. Ontwikkelingen op gebied van zorgvraag en -aanbod, technologie, de arbeidsmarkt. Studenten worden tijdens de opleiding voorbereidt voor een werkveld dat continue in ontwikkeling is door de huidige ontwikkelingen in de opleiding te verwerken. Als docent verpleegkunde is het daarom van minstens zo'n groot belang op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de gezondheidszorg naast die in het onderwijs. De afgelopen periode ben ik als beginnend docent voornamelijk gefocust geweest op het ontwikkelen binnen het onderwijs, waardoor de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg tijdelijk op de achtergrond zijn geraakt. In de komende tijd zal ik de ontwikkelingen in de gezondheidszorg volgen door onder andere het bezoeken van een enkel congres, het lezen van wetenschappelijke literatuur en het lezen van het maandelijkse vakblad Nursing.
Dit onderdeel zal in de komende tijd nog aangevuld worden.
Journalclubs:
- AMEE congres (Association of Medical Education) op 11 december 2018
- MRC framework, Cardiologische Zorgbrug en PalliSupport op 5 maart 2019
- Programma Medicatieveiligheid Villans op 19 maart 2019
- Trends en behandelverschillen van patienten met borstkanker en darmkanker op 17 september 2019
- Hoestmachines bij IC-patiënten op 15 oktober 2019
Vakliteratuur:
- Jaarabonnement vakblad Nursing
- Zorginhoudelijk onderzoek naar de relatie tussen alpha-amylase in het speeksel en obesitas
Onderbouwde mening over ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg
1. Ontwikkeling van verpleegkundige interventies bij ambulante chirurgie
juni 2019 werd ik aangewezen als vaste docent voor een nieuwe leerwerkplaats op een chirurgische afdeling in een algemeen ziekenhuis. In het kader van kennisdelingen voor de studie HGZO deed ik een kleine literatuurstudie om bekend te raken met onderwerpen die spelen binnen het vakgebied van deze afdeling. Het doel hiervan was om betere aansluiting te vinden in het te verzorgen onderwijs voor de studenten van de afdeling. Ik deed literatuurstudie naar met name de verpleegkundige interventies bij de behandeling van pijnklachten bij chirurgische patiënten. Omdat er geregeld een zeer snelle doorstroom is van patiënten op de afdeling van de leerwerkplaats, waarbij patiënten soms enkele uren op de afdeling blijven, bekeek ik specifiek de behandeling van pijnklachten bij ambulante operaties.
Op het gebied van chirurgische behandelingen zijn de laatste jaren veel ontwikkelingen gaande, techniek verbetert en kennis wordt uitgebreider. Behandelingen kunnen sneller uitgevoerd worden en de ligduur wordt drastisch verkort, waardoor kosten van de behandeling drastisch verlaagd worden. Een vraag die bij mij rees was welk effect de verkorte ligduur heeft op het welzijn van de patiënt en hoe de verpleegkundige hierop in moet spelen. Het zoeken naar literatuur bracht me in verschillende aspecten antwoord op deze vraag. Een verkorting van de contacttijd tussen verpleegkundige en patiënt zorgt voor een vermindering van observatie tijd, vermindering tijd van op de patiënt afgestemde voorlichting en een vermindering van de tijd waarin patiënten vragen kunnen stellen (Berg & Kjellgren, 2013). Patiënten die een ambulante operatie ondergaan hebben kunnen complicaties als misselijkheid, braken, pijn, vermoeidheid en duizeligheid ervaren, welke zij zelfstandig (zonder ondersteuning van een verpleegkundige) moeten behandelen. Zij behoeven voorlichting en ondersteuning echter net als niet-ambulante patiënten ook, maar ontvangen deze bij ambulante chirurgische ingrepen te weinig (Mayo, Lizarondo & Stokan, 2019). Het blijkt dat complicaties als postoperatieve pijn en misselijkheid gelinkt is aan de hoeveelheid voorlichting die de patiënt ontvangt (Linde’n & Bergbom, 1995).
De ontwikkeling van ambulante chirurgische ingrepen brengt veel voordelen met zich mee (Mayo, Lizarondo & Stokan, 2019). Een van de grote voordelen vanuit patiëntperspectief is dat hun thuissituatie kunnen herstellen van een ingreep (Keeman & Vrouenraets, 2016), echter wegen de nadelen vanuit patiëntperspectief mijns inziens ook zwaar mee. Het ondergaan van een chirurgische ingreep is voor veel patiënten een spannende tijd waar veel vragen bij komen. Wanneer deze vragen onbeantwoord blijven, kunnen patiënten keuzen maken die niet bevorderlijk zijn voor het herstel van de ingreep of mogelijk zelfs irreële angsten ontwikkelen (Dewar, Craig, Muir & Cole, 2003). Gezien de snelle ontwikkeling van ambulante chirurgie en de verwachting dat deze in continue ontwikkeling zal blijven, is het naar mijn mening van belang dat de verpleegkundige beroepsgroep zich blijft ontwikkelen om interventies rondom ambulante patiënten aan te laten sluiten op de behoefte van patiënten. Specifiek de interventies van verpleegkundigen, omdat zij zich toespitsen op de gevolgen van de aandoening of behandeling voor het dagelijks leven van de patiënt.
Literatuur:
Berg, K., Årestedt, K. & Kjellgren, K. Postoperative recovery from the perspective of day surgery patients: A phenomenographic study. (2013) International Journal of Nursing Studies, 50,12,1630-1638,
Dewar, A., Craig, K., Muir, J. & Cole, C (2003) Testing the effect of a nursing intervention in relieving pain following day surgery, Ambulatory Surgery, 10(2): 81-88
Keeman J. &Vrouenraets B. (2016) Kleine chirurgische ingrepen. Bohn Stafleu van Loghum, Houten
Mayo, I., Lizarondo, L. & Stokan, M. (2019) Experiences of adult patients in discharge and recovery from day surgery: a qualitative systematic review protocol. Joanna Briggs Institute17(2):164–169
2. Medische apps
De laatste decennia gaat de ontwikkeling van technologie in de zorg snel, E-health maakt een snelle opkomst waarbinnen specifiek het gebruik van gezondheidsapps (een vorm van mobile health / m-health), ofwel gezondheidszorg via mobiele apparaten (tablets, smartphones, hartslagmeters en smart watches) een van de snelst groeiende takken is. Volgens onderzoek waren er wereldwijd in oktober 2016 op de drie grootste app-platforms (iOS, Android en Windows) al meer dan 259.000 apps beschikbaar gericht op het monitoren en behandelen van ziekten en het bevorderen van een gezonde leefstijl (mHealth App Developer Economics, 2016). Echter blijkt dat veel apps geen wetenschappelijke evaluatie hebben gehad, waarmee het gebruik van deze medische apps geen Evidence Based Practice is. Het gebruik van medische apps is een bruikbaar instrument voor communicatie over gezondheid en ziekte, zelfmanagement en gezondheidsbevordering (Garcia-Gomez, Torre-Diez, Vicente, Robles, López-Coronado, & Rodrigues, 2014). Daarom ben ik van mening dat onderzoek binnen de gezondheidszorg zich specifiek moet gaan richten op de evidence van deze medische apps.
Literatuur:
García-Gómez, J. M., de la Torre-Díez, I., Vicente, J., Robles, M., López-Coronado, M., & Rodrigues, J. J. (2014). Analysis of mobile health applications for a broad spectrum of consumers: A user experience approach. Health Informatics Journal, 20(1), 74–84.
mHealth App Developer Economics 2016 (2016) The current status of trends of the mHealth app market . Research2guidance: Berlin
3. Ontwikkeling van persoonsgerichte zorg
Jarenlang is medische zorg en behandeling gebaseerd op resultaten uit het gemiddelde van een groep. Momenteel is er een verschuiving gaande naar de de behandeling van de individu in zijn eigen context, namelijk Personalised Medicine (PM). Hierbij worden genetische kenmerken, leefstijlfactoren, sociale factoren en omgevingsfactoren van een individu gebruikt voor preventie, diagnostiek en therapie (Schooneveldt, Veldwijk & Weda, 2016). Voor deze ontwikkeling is zogenaamde big-data nodig, waarin binnen het verpleegkundig beroep nog onvoldoende kennisbasis is (Weda, Jansen & Vonk, 2017). Daarnaast zal veel aandacht gaan naar preventie binnen specifieke bevolkingsgroepen en individuen, waar verpleegkundigen een belangrijke rol in spelen. Naar mijn mening is het verpleegkundig beroep op de ontwikkelingen van big data en PM nog onvoldoende voorbereid (Chadwell, 2013). Men zou men in opleiding en bij- en nascholing meer aandacht kunnen geven op de trend van PM.
Literatuur:
Chadwell, K. Clinical practice on the horizon: personalized medicine (2013) Clinical Nurse Specialist. Jan-Feb;27(1):36-43
Schooneveldt, B., Veldwijk, J., & Weda, M. (2016) Application of personalized medicine Opportunities and challenges for policy (2016) RIVM raport.
Weda, M., Jansen, M. & Vonk, R. Personalised medicine. Implementatie in de praktijk en data-infrastructuren (2017) RIVM Briefrapport
Maak jouw eigen website met JouwWeb